Geen ergernis maar respect

Ken je dat, zit je net lekker op de bank gaat de deurbel. Staat er een net iets te vrolijke verkoper voor je neus, die het zo ontzettend leuk vindt dat hij jou op dat moment van de avond thuis aantreft.
En dan begint het. Ja hoor, ik krijg net iets te persoonlijke vragen waar ik liever geen antwoord op geef. Maar ik heb geleerd om beleefd te zijn en te luisteren naar andere mensen. Hoever moet je gaan? Wat beantwoord je wel en wanneer stopt het? Ik krijg te horen dat ik een te duur product gebruik en daar gaan zij op die bewuste avond iets voor mij aan doen. Help! hoe krijg ik zo iemand van mijn deurmat.

Mijn dochter wees mij er laatst op toen ik in de stad benaderd werd door een verkoper, dat mijn gezicht meteen op onweer staat. Mam, je moet vriendelijk blijven kijken dan kun je eerder afkappen en doorlopen. Goed advies en dat gebruik ik sindsdien. Maar feit blijft dat het voor mij niet de juiste manier is om in contact te komen met een bedrijf die mij als potentiële nieuwe klant ziet.
Zo werd ik laatst gebeld door een telemarketeer die net deed of ik zijn vriendin was. Hoi Corinne hoe is het met je? Jij bent goed bezig, jij gebruikt onze maaltijdboxen dus je eet ’s avonds al heel gezond. Maar hoe is het overdag?  Ik vroeg hem toen of hij enig idee had wie hij aan de lijn had. Het werd stil aan de andere kant. Ik vertelde hem mijn leeftijd en dat het bij mij juist tegenovergesteld werkt wanneer iemand zo amicaal doet. Ik voel me dan niet serieus genomen. Hij schrok een beetje, o zei hij uhad mijn moeder kunnen zijn. Dat bedoel ik: de telemarketeers hebben geen flauw idee wie ze aan de telefoon krijgen. Ze leren om hun product te verkopen als het niet linksom gaat dan rechtsom. Dit geldt ook voor de colporteurs. Het verkoopverhaal is uit het hoofd geleerd en er valt geen speld tussen te krijgen. Nee is geen optie. Er zijn allerlei manieren om iemand om te praten en toch ja te zeggen tegen hun fantastische actie.  Geen dialoog maar vooral zenden. En uiteindelijk doen zij ook gewoon hun werk. Je kunt het ze niet eens kwalijk nemen, deze verkoopstrategie is ergens anders ontstaan. Ik ken geen getallen maar vraag me echt af of bedrijven hiermee op de langere termijn scoren. Dit werkt toch averechts?

Ik was laatst bij een congres, waarbij één van de sprekers de voor mij allesomvattende zin zei: Het gaat er niet om wat je wilt vertellen maar wat je wilt bereiken! En dat is het toch? Je wilt toch geen ergernis maar juist respect bereiken. Wanneer je mij als klant serieus neemt en daadwerkelijk naar mij luistert dan heb je mijn respect gewonnen.

 

Corinne Swart


Concept en realisatie: Het Struweel.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!